( 2048)گفت راندم پیشتر من نیکبخت |
|
باز شد آن هفت جمله یک درخت |
( 2049)هفت میشد فرد میشد هر دمی |
|
من چه سان میگشتم از حیرت همی |
( 2050)بعد از آن دیدم درختان در نماز |
|
صف کشیده چون جماعت کرده ساز |
( 2051)یک درخت از پیش مانند امام |
|
دیگران اندر پس او در قیام |
( 2052)آن قیام و آن رکوع و آن سجود |
|
از درختان بس شگفتم مینمود |
( 2053)یاد کردم قول حق را آن زمان |
|
گفت النجم و شجر را یسجدان |
( 2054)این درختان را نه زانو نه میان |
|
این چه ترتیب نماز است آنچنان |
( 2055)آمد الهام خدا کای با فروز |
|
میعجب داری ز کار ما هنوز |
ساز کردن: یعنی به صف ایستاده و نظم گرفته است. آراستن، به پا داشتن. نظر به آیهْ سورهْ الرحمن دارد: «الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ»:خورشید و ماه با حساب منظّمى مىگردند،[1]
النَّجمُ و شَجَر: «وَ اَلنَّجْمُ وَ اَلشَّجَرُ یَسْجُدانِ.»:خورشید و ماه با حساب منظّمى مىگردند،[2] نجم را بعض مفسران گیاه بىساقه معنى کردهاند.[3] و بعضى گفتهاند ستاره است. ستاره و درخت هم خدا را سجده میکنند. درختها خم و راست میشوند، روشن از نور معرفت و آگاهی به عالم غیب.
با فروز: یعنی روشن از نور معرفت و آگاهی به عالم غیب، روشن ضمیر.
چکیده مضمون ابیات عبارت است از: تعدد و وحدت ابدال، مثالى است براى طرز نگریستن حقیقت بینان به این عالم. آن گاه که به تعیّنات می نگرند کثرت را مشاهدت می کنند و چون تعیّنات را آینیهْ ذات احدیت گیرند، وحدت بینند. ولى محمد اکبر آبادى در توضیح این بیتها رباعیى آورده است که نقل آن مناسب مىنماید[4]:
اعیان همه آیینه و حق جلوهگر است یا نور حق آیینه و اعیان صور است
در چشم محقق که حدید البصر است هر یک ز دو این، آیینه آن دگر است
نماز، رمز خضوع موجودات است برابر قدرت حق و درختى که امامت را شاید ولى کامل است.[1] - سورهْ الرحمن، آیهْ 5
[2] - سوره رحمن،آیه 6
[3] - (تفسیر درّ المنثور)
[4] - (حاشیه مثنوى چاپ کانپور، ج 3، ص 176)
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |